[конспект] Окталіз, ч.8: Право власності та володіння

Ownership Key

Володіння базується на принципі, що, оскільки ви володієте чимось, ви хочете це покращити, захистити та отримати від цього ще більше. Це також основний драйв, який спонукає нас накопичувати багатство. Крім того, на більш абстрактному рівні, якщо ви витратили багато свого часу, щоб налаштувати щось на власний смак, або система постійно дізнавалася про ваші вподобання та формувала щось унікальне під вас, ви, як правило, відчуваєте більше почуття власності до цього.

Володіння розташоване в крайньому лівому куті окталізу, і тому представляє мотиватор, який здійснює найсильніший вплив на «ліву півкулю мозку» або аналітичне мислення. Тут рішення ґрунтуються на логічній, розважливій думці та бажанні володіння як основних мотиваційних факторах. Коли ви робите «раціональні розрахунки», ви оцінюєте прибуток і втрати певних цінних речей, таких як гроші, замість того, щоб опиратись на свої «відчуття».

Тож, у більшості випадків, коли ваш користувач (клієнт) отримує відчуття власності, воно стає надзвичайно потужним рушієм. Це їхнє. І тепер у них є сильна мотивація змінити це, примножити та покращити.

Зачекайте, це моє!

Наш мозок природно стежить за речами, якими ми володіємо. Уявіть на мить, що ви зазвичай віддаєте перевагу усім іншим напоям над пивом (ця вправа може бути дуже важкою для деяких читачів). Якщо б ми були на вечірці, і я дав вам пляшку пива, ви можете відповісти: «Я не великий фанат пива». Потім я відповідаю: «Ні, просто візьміть це! Це ваше, можете не пити, хай просто постоїть тут біля вас».

В даний момент ця пляшка пива все ще може вас не хвилювати. Але якщо в цей момент хтось пройде повз, візьме «ваше» пиво і почне його пити, ви, швидше за все, відчуєте бажання сказати: «Гей, що ти робиш? Це моє!»

Як тільки у вас виникає почуття власності до чогось, цей факт починає змінювати вашу систему цінностей і починає по-іншому мотивувати вашу поведінку. Якщо пиво, яке вам байдуже, може змусити вас розізлитись на когось, уявіть, наскільки б ви були розлюченими, якби це було те, що для вас дуже цінне (наприклад, крафтове пиво).

Уявіть собі людину, якій не дуже давалася математика в школі (на жаль знайти таких не важко). А тепер уявіть, що ця людина почала керувати власним бізнесом і почала додавати знак долара перед цифрами, цифри та математика раптом стають дуже захоплюючими.

Хороший приклад більш абстрактного почуття власності можна знайти на робочому місці. Багато людей на робочому місці відчувають, що не мають права власності на результат своєї праці. Вони просто роблять те, що хоче від них бос.

Однак, коли керівник (власник) надає більше відповідальності працівнику, більше контролю та тісніше пов’язує успіх проекту з особистим успіхом працівника, люди працюють до 1:00 ночі. Вони стають невтомними. Вони постійно думають про свою роботу.

Почуття власності та володіння може також проявлятися в Інтернеті. Наприклад, коли веб-сайт спонукає людей вкладати час у створення особистого профілю чи аватара. Тепер вони мають міцніший зв’язок і хочуть, щоб інші люди бачили це.

Нижче наведено деякі ігрові техніки, які активно використовують цей драйвер.

Будівництво з нуля

Були дослідження, які показують, що люди відчувають більшу прив’язаність до своїх дешевих меблів IKEA навіть порівняно з іншими дорогими меблями високого класу, головним чином тому, що вони витрачали більше часу на збирання меблів своїми руками. Це відчуття особистої власності спонукає їх частіше говорити про свої меблі IKEA знайомим та друзям.

Та тут варто бути обачними, щоб «побудова з нуля» не перекреслила такий мотиватор як «швидка перша перемога». Тому варто замилитись про готові шаблони та легкість стартового налаштування.

Одним із найефективніших способів використання відчуття власності є збирання колекцій. Скажімо, ви даєте людям кілька предметів, персонажів або значків і говорите їм, що це частина колекції, яка відповідає певній темі. Це викликає у людей бажання зібрати всі елементи і завершити набір.

Простий і поширений приклад цього можна побачити в Інтернеті під час збору значків чи досягнень. Як тільки людина збере понад 60%-70% можливих значків, більшість були б дуже мотивовані забрати все до решти.

Ефект Альфреда

Ефект Альфреда — це коли користувачі відчувають, що продукт або послуга настільки персоналізовані для їхніх власних потреб, що вони не можуть уявити собі використання чогось альтернативного.

Це коли люди витратили час на налаштування своїх операційних систем або браузерів відповідно до своїх потреб. Чи мають власні системи папок Dropbox, які добре вписуються в їхню роботу. Навіть робоче місце людини, яке належним чином налаштоване відповідно до її звичок, може створити більше залученості та прихильності до свого роботодавця.

Якщо ви запровадили хороший рівень ефекту Альфреда, і якщо нові продукти, технології або платформами, є кращими за ваші, ваші користувачі все одно матимуть високу тенденцію залишатися з власною унікально адаптованою системою.

Квест Захисник

Ця концепція, заснована на тому, що люди починають розвивати стосунки з чимось, що вони захищають. Об’єкт, який потрібно захистити, може бути будь-яким, з чим дизайнер хоче, щоб користувач розвинув зв’язок (і віртуальним і реальним).


Далі почитаємо про п’ятий ключовий мотиватор – Соціальний вплив і спорідненість. Підписка на телеграм-канал проекту Game It, дозволить не пропустити чергову публікацію.