[конспект] Грай, щоб вчитися, ч.1: Вступ, Термінологія

Play To Learn Young Woman

З радістю відкриваю нову серію публікацій. Тепер читаємо і конспектуємо книгу «Play to Learn: Everything You Need to Know About Designing Effective Learning Games» (Грай, щоб вчитися: усе, що потрібно знати про створення ефективних навчальних ігор) від Шерон Боллер (Sharon Boller) та Карла Каппа (Karl Kapp). Зануримось глибше в світ навчальних ігор, що, як нам вже усім відомо, є більш ефективними в порівнянні з традиційними лекціями. Автори обіцяють нам більш глибоке розуміння концепції навчальних ігор та освоєння покрокового процесу їх розробки. Навчать нас як грати та оцінювати комерційні та навчальні ігри.

book_3_cover1Чому саме ця книга мене зацікавила (я встиг прочитати 10-15% перш ніж зробив вибір на її користь)? Виглядає так, що автори розробили свій фреймворк практичного підходу (крок-за-кроком) по розробці навчальних ігор. А авторські фреймворки – це якраз те, що можна відразу брати і використовувати на практиці, перевіряючи релевантність запропонованого підходу до конкретних задач.

Для початку, як це практикується в університетах, автори подають термінологію, яку будуть використовувати. І це прекрасно. Глосарій наприкінці підручника – це добре, але визначення термінів на старті – ідеально. Наче нічого нового, але добре розуміти, що далі автори матимуть на увазі під тим чи іншим терміном.

Що таке Гра?

Так, так… ще одне визначення.

Гра – це діяльність, яка має мету, виклик (чи виклики) і правила, які керують процесом досягнення мети; взаємодію або з іншими гравцями, або з ігровим середовищем (або і з тим і з тим); механізми зворотного зв’язку, які дають чіткі підказки щодо того, наскільки добре чи погано ви просуваєтеся. Це призводить до кількісно визначеного результату (ви виграли чи програли, ви влучили в ціль тощо), який зазвичай викликає емоційну реакцію гравців.

А тепер детельніше про все, що у визначенні наведено болдом.

Мета. Це ключова відмінність між термінами Game та Play. Якщо діти бігають на перерві, вони граються (Play). Однак у той момент, коли одна дитина каже іншій: «Давай помчимося до великого дерева», Play перетворюється на Game, оскільки тепер є мета. Цілі впроваджують чіткий результат і визначають завершення. Вони є важливим елементом усіх видів ігор, особливо навчальних.

Виклик. Виклик у грі може бути проти іншого гравця, самої гри або вашого власного рекорду за останній раз, коли ви грали. Гра без викликів може бути нудною, але гра з надто складними викликами може ввести у фрустрацію. Розробники навчальних ігор повинні знайти баланс між викликами і забезпеченням здатності гравців швидко й легко опанувати гру.

Правила. Це структура, яка створює ігровий простір і дає всім гравцям рівні шанси на успіх. Розробники навчальних ігор повинні прагнути створювати прості, легкі для розуміння правила, які сприяють навчальним результатам гри.

Взаємодія (інтерактивність). Хороші ігри надають гравцям багато можливостей для взаємодії з вмістом гри, іншими гравцями та правилами гри. Ігри, у яких занадто багато «розповідей» і недостатньо місця для прийняття рішень або взаємодії, швидко стають нудними. Чим вищий рівень інтерактивності,  тим більше залучених гравців і тим вища ймовірність, що вони чогось навчаться в такій грі.

Ігрове середовище. Кожна навчальна гра є самодостатнім простором. Ігровий простір має власні правила, виклики та соціальні норми. Деякі люди називають ігровий простір «магічним колом», оскільки дизайн гри зазвичай включає створення обмежень у формі правил, які працюють лише в межах цього кола.

Механізми зворотного зв’язку. Ігри є чудовим інструментом для забезпечення зворотного зв’язку, оскільки гравці зазвичай отримують зворотний зв’язок негайно. І він однозначний – гравці зазвичай точно знають, де вони знаходяться по відношенню до загального (переможного) результату та інших гравців. Це також дозволяє гравцям оперативно коригувати власні ігрові дії. Миттєвий зворотний зв’язок і постійні коригування – два елементи гри, які роблять їх чудовими інструментами для навчання.

Кількісно визначений результат. Результатом добре здизайненої гри є те, що гравці без сумніву знають, чи виграли вони гру, хто саме переміг та чи гра закінчена. Існує чіткий рахунок, чітке підвищення рівня або чіткий стан перемоги, що дозволяє всім погодитися, що гра закінчилася.

Емоційна реакція. Як правило ігри викликають емоційну реакцію, коли гравці долають виклики або досягають мети. Вони можуть відчувати задоволення, розчарування, хвилювання, гнів, ентузіазм, щастя або задоволення тощо. Розробники навчальних ігор повинні усвідомлювати емоції, які вони сподіваються (можуть) викликати, і переконатися, що їхня гра не провокує якісь небажані емоційні стани.

Трохи професійного сленгу

Ігрова мета (Game goal). Метою гри є перемога (стан перемоги, win-state). Це мета гри. Гра закінчується будь-яким досягненням або діяльністю. Без ігрової мети у вас не буде гри.

Основна динаміка (Core Dynamic). Основна динаміка – це те, що гравці повинні зробити, щоб досягти перемоги або досягти мети гри. Основна динаміка відповідає на запитання: «Що мені потрібно зробити, щоб виграти?». Більшість ігор мають від однієї до двох таких динамік.

Ігрова механіка. Ігрова механіка – це правила. У деяких іграх правила визначені спеціально для гравців. В інших іграх, переважно онлайнових, існують правила, які регулюють ігрову систему. Ігрова механіка визначає, як люди досягають ігрової мети. Ігрові механіки взаємодіють та переплітаються, що визначає складність та хід гри. Механікою може бути те, як відбуваються ходи, як гравці пересувають фігури по ігровій дошці або скільки шкоди можуть отримати гравці, перш ніж втратити життя. Механіка важлива для сприйняття гри гравцями. Гра може мати чудову ігрову мету, але погані правила (набір механік), тому гра не буде цікавою.

Елементи гри. Елементи гри – це функції або компоненти, які покращують процес гри та допомагають занурити гравців у гру. Елементи можуть варіюватися від візуальної естетики гри до ваги фігур або розташування карток на ігровому полі. Фактично, це матеріальна реалізація гри.

Підсумки

Тепер ми озброєні основами, необхідними для початку подорожі до розробки ігор. У наступному розділі розповідається про кроки, необхідні для того, щоб стати дизайнером навчальних ігор.

*Спойлер: одна з першочергових речей, які вам потрібно зробити, щоб почати процес розробки гри, це грати ігри, багато грати, багато ігор!


🛌 Підписка на телеграм-канал проекту Game It, дозволить не пропустити чергову публікацію з конспекту.