[ідея з шухляди] «Перехрестя 22» — спеціальний додаток до гри «Світ Громад»

Crossroad

Про повоєнну відбудову, і ми і багато хто навколо, почали задумуватись та говорити вже у березні. У квітні стало очевидним, що більшість інституцій в Україні так і не перейшли на воєнний стан і, ймовірно, вже не перейдуть. І тут, на додачу до страху від війни, прийшов страх від розуміння, що повоєнною відбудовою, будуть займатись з тією ж ефективністю як і довоєнним врядуванням.

Як можна говорити про цілі, методи та інструменти економічної та соціальної мобілізації для відбудови, якщо більшість громад в Україні не мали дієвих, релевантних стратегій розвитку навіть у мирний час? Хто має формувати експертні групи, на яких майданчиках, як це має обговорюватись і комунікуватись у громадах? Чи буде релевантним чужий, іноземний досвід? І все це в умовах корупційних ризиків, які нікуди не зникли.

На цьому всьому і виникла ідея додатку до Світу Громад – фреймворку, який би містив базові принципи, методи та інструменти по формуванню на базі ініціативних груп повноцінних комітетів з відбудови.

На перехресті епох

Власне, ідея полягає в тому, щоб сформувати такі (ігрофіковані) умови для ініціативних груп у громадах, що прагнуть розвитку, за яких вони можуть швидко і продуктивно опрацювати ймовірні сценарії по десятках тем, що стосуються воєнної а повоєнної соціально-економічної мобілізації заради відбудови чи/та розвитку.

Ідея продукту

Учасники діляться на 5 команд:

  1. «Ми з минулого».
  2. «Ми сьогодні».
  3. «Ми з майбутнього».
  4. «Народні маси».
  5. «Центр прийняття рішень».

Плюс дві додаткові одиничні ролі: «Аналітик» та «Майстер гри».

Кожного ігрового раунду кожна команда (крім центру прийняття рішень) тягне з тематичної колоди «Перехрестя» по одній карті на команду та протягом кількох хвилин готує обгрунтування для інших команд, чому саме ця тема зараз найпріорітетніша. При цьому, команда з минулого, спирається на досвід в цій тематиці, команда з сьогодння на те, як це зараз працює, команда з майбутнього на можливості, що в цій тематиці відкриваються в майбутньому. Народні маси спираються на те, як би обрану карту хотіли бачити в реалізації народні маси (це таке спеціальне місце в грі для популізму).

Далі, по одному представнику від кожної команди повертаються за ігровий стіл з грою Світ Громад і на етапі пропонування інструменту розвитку громади, з колоди інструментів обирають той, що найбільш релевантний до їхньої тематики та їхньої позиції. Якщо нічого підходящого не виявлено, на відривному листку можна сформулювати свій інструмент, який має за фіксовану ціну гарантувати громаді гарантований +1 пункт до привабливості громади.

Остаточне рішення приймає обраний Мер (представник Центру прийняття рішень). Власне, в залежності від того, кого обрали мером на поточний раунд – та команда і буде центром прийняття рішень. А її втрачену роль, підбирає команда, що здала пост мера.

Задача Аналітика – вести робочий зошит сесії, щоб нічого не пропало. Також, Аналітик може консультувати мерів при прийнятті рішень, так як в Аналітика зберігається вся історія рішень з попередніх раундів. Власне, згодом, робочий зошит стає базисом для рефлексії та фінального звіту.

В результаті, провівши з ініціативною групою громади кілька таких ігрових сесій, можна в стислі строки (за лічені дні) пропрацювати десятки ключових тематичних блоків з погляду минулого досвіду, сьогоднішнього стану справ та погляду в майбутнє.

Власне, це і є головною метою – продуктивно проговорити в експертному середовищі десятки тем та сценаріїв у стислі строки.

Можливі тематичні блоки (не вичерпний перелік)

  1. Простори спілкування у громаді.
  2. ПТСР у громаді.
  3. Реабілітація: волонтери.
  4. Комплекс меншовартості і навпаки.
  5. Модифікація систем управління громадою.
  6. Експертні спільноти, дорадчі структури. Майданчики та інституції громадянського впливу.
  7. Нові вимоги та стандарти прозорості.
  8. Відкладений конфлікт: релігійне протистояння.
  9. Освіта дорослих.
  10. Швидкі системні реформи в шкільній освіті.
  11. Апдейт професійної освіти.
  12. Робочі місця.
  13. Ремонт, реставрація, перебудова.
  14. Нові вимоги до безпеки, питання цивільного захисту.
  15. Новий запит на інклюзивність.
  16. Міжнародні партнерства громад, міста-побратими.
  17. Економіка зростання.
  18. Податкове стимулювання.
  19. Локалізація бізнесів: виробництво, логістичні острови.
  20. Бізнесифікація суспільства – повага до роботодавця та платника податків.
  21. Мілітаризація.
  22. Кластери життєзабезпечення громад.
  23. Відкладений конфлікт: дерадянізація та дерусифікація.
  24. Корупційні ризики.
  25. Функціональні групи з розвитку громад.
  26. Прості і зрозумілі КРІ для місцевої влади.
  27. Оновлення суб’єктності громад: яке наше місце в Україні та світі після війни?
  28. Маркетинг громад та України.
  29. Новий суспільний договір.
  30. Місце історії, культури та креативних індустрій: як не забути.
  31. Стратегічне планування в нових умовах.
  32. Що робити із старими планами?
  33. Корупційні ризики.
  34. Повоєнна екологія.
  35. Громада-смарт: ІТ для повоєнного розвитку.
  36. Демографічний обрив.
  37. Внутрішні інвестиції: муніципальні фонди, банки, фонди громад.
  38. Зовнішні інвестиції і допомога: що брати а що ні?
  39. Фінансова грамотність воєнного і повоєнного часу.
  40. Ефективні приклади комунікації місцевої влади та громади.

Формат

Це комплект, який йде додатком до гри «Світ Громад: Акселератор ІІІ», що скалдається з методички, робочих зошитів, кількох спеціальних мобілізаційних сценаріїв, колоди карт з тематичними блоками та відривних карток-бланків для формулювання своїх інструментів розвитку громади.

Теоретично, такий комплект може використовуватись й автономно для організації мозкоштурмів та продуктивних обговорень. Але гра виступає цементуючим інструментарієм, яка вибудовує симуляцію конкретної громади і задає лімітуючі рамки (ресурси, час та простір).

Розробка

Якщо буде запит від якоїсь громади, де вже є зібрана чи є передумови для зібрання такої ініціативної групи, то можна спробувати організувати тестовий захід у ігровому форматі.

Що ще важливо, кількість учасників такого дійства не обмежується ігровими правилами, а лише стартує з 6 учасників + 1 майстер гри.

Кому це знадобиться

Такий продукт, як мені здається, міг би стати методичною основою для стислого в часі стратегування щодо перспектив розвитку громади у воєнний та повоєнний час. Але щоб це сталось, у громаді має зародитись середовище, яке прагне розвитку а не виживання та проїдання.

Якщо, раптом, місцева влада не дуже до такого прагне, то неформальна ініціативна група, згодом, має всі шанси такою владою стати. Хтось же ж має брати на себе відповідальність за розвиток.

Також, такий набір добре підійде для інтеграції ВПО. Адже вимушені переселенці володіють своїм, унікальним досвідом та знаннями, який може бути використаним для розвитку приймаючої гроди. А що може бути кращою інтеграцією як залучення ВПО до стратегування та планування розвитку нової для них громади спільно з місцевими жителями.

Гроші

Гіпотетично, вже з осені буде наростати кількість проектів та грантових конкурсів, які можуть щось таке фінансувати. Ціна питання, до того ж, не висока, це:

  • вартість роботи одного майстра гри і, можливо, стороннього аналітика для чистоти експерименту (з підготовкою, звітом, транспортними і іншими поточними витратами);
  • один комплект гри Світ Громад – 8700 грн;
  • один комплект додатку «Перехрестя 22» + консультації розробника для сертифікованих майстрів гри – ще не рахував, наклад буде одиничним (ну може сотня), тому виробництво тут трохи потягне, але так на око 7000-9000 грн мало б вистачити… плюс-мінус;
  • (опційно) додаткова адаптація мобілізаційних сценаріїв під конкретну громаду – 30-50 тисяч грн.

Назва

«Перехрестя 22» — поки останній варіант з підбору робочої назви. Ще були: «Битва за громаду», «22-й рік проти ХХІІ-го століття», «Конкуперація епох», «Співпраця поколінь».


Обговорення та новини про розвиток ідеї, традиційно у телеграм-каналі Game It. Підпишіться щоб нічого не пропустити. Особливо цікавить думка та перспективи використання дійсних майстрів гри Світу Громад.