Контекст
Щотижня у всьому світі людство проводить близько 3 мільярдів годин за відеоіграми. Вже давно пройшли часи, коли відеоігри вважали пустою тратою часу: сьогодні вже існують цілі турніри, змагання та комьюніті з кіберспорту, і першокласні гравці навіть заробляють гроші на своєму улюбленому занятті. Ігри дозволяють краще окреслити фокус уваги, стимулюють гормон радості, дофамін, допомагають краще відчувати власну ефективність, та й взагалі, ігри – це просто цікаво й весело. Педагоги та соціологи вже давно почали задумуватись над використанням ігор у навчанні, психології, роботі, науці, і самі ігри вже давно використовують у повсякденному житті.
У явища впровадження ігрової реальності в реальність вже є назва, геймифікація – це методика, що вводить ігрову механіку в складні та монотонні навчальні процеси, прискорюючи досягнення реальних цілей та роблячинавчання та буденність більш цікавим та захоплюючим. Головним плюсом цього процесу є так зване навчання на помилках: на відміну від усім відомого розчарування поганою оцінкою, в іграх неудачі мотивують спробувати інші шляхи досягнення мети. Геймифікація підвищує зацікавленість учнів у процесі навчання, підтримує їх мотивацію, спрощує складний матеріал для розуміння та закріплює теоретичне навчання практикою. Саме цим і займатиметься експерт із перетворення навчання в цікаву гру – ігромайстер.
Звична нам форма навчання, де вчитель або викладач пояснює матеріал учням, зовсім скоро стане чимось архаїчним.
Так званими «серйозними» іграми вже цікавляться Microsoft, NASA, Google та інші. Наприклад, Microsoft і NASA об’єдналися і розробили 8 ігрових уроків для старшокласників про життя на Міжнародній космічній станції, де вирішуються реальні механічні, фізичні, біологічні задачі. За прогнозами аналітичної компанії Metaari, до 2023 року ринок серйозних ігор досягне 17 мільярдів доларів (в 2019 році вся індустрія відеоігор оцінювалася в 152,1 мільярда доларів). Більше 70% компаній Forbes Global 2000 застосовують геймифікацію, а американська освітня платформа Khan Academy, де можна пройти геймифіковані курси із сотень галузей, вже отримала більше 10 мільйонів доларів прибутку за якісні, зрозумілі та цікаві курси. Ринок геймифікації зараз стрімко зростає (від 25,1% до 41,8% на рік), і вже розповсюджується на банкінг, армію та політичні інститути. Професія ігромайстра як експерта з проведення навчальних ігор зовсім скоро стане затребуваною в усіх сферах, де використовується навчання будь-якої форми.
Ігромайстер – це педагогічна професія, представники якої розроблятимуть та організовуватимуть навчальні ігри з використанням ігрових світів, стимуляторів та технічних засобів. Ігромайстер пояснює суть гри, досвід, який кожен учасник зможе отримати в процесі, слідкує за дотриманням правил гри, аналізує та пояснює результати, а також за необхідності складає звіт гри, публікує кінцеві висновки тощо. Ігромайстер може бути також ведучим гри, педагогом, тренером, коучем. Такі спеціалісти працюватимуть у навчальних закладах та групах, на бізнес-тренінгах і курсах, в приватних та державних компаніях, а також зможуть надавати індивідуальні послуги в якості репетитора, брати участь у розробленні інноваційних ігор з програмістами та ІТ-спеціалістами, проводити лекції на тему педагогіки та освіти, брати участь у реформуванні освітніх процесів в Україні тощо.
Що потрібно знати
Для входження у професію вам знадобиться вища педагогічна освіта, отримати яку можна у педагогічному університеті або коледжі. Згідно інформаційного ресурсу «Освіта.ua», найкращими ВНЗ із отримання освіти педагога в Україні є Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди та ін. Якщо ви більше хочете розвиватися як ігромайстер для компаній та бізнесу, ви можете отримати вищу освіту в галузі менеджменту, бізнес-консультування, бізнес-тренінгів або суміжних спеціальностей. Отримати вищу освіту із цих напрямів ви можете в більшості університетів України, найкращими з яких є Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Львівський національний університет імені Івана Франка, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Києво-Могилянська академія, Одеський державний університет імені І. І. Мечникова, Сумський державний університет тощо. Після отримання базової вищої освіти ви зможете підвищувати свою кваліфікацію відповідно до обраного вами профілю занять.
Ігромайстер – це не просто педагог, а ще й творча людина та психолог. Аби моделювати цікаві ігрові системи, вам знадобляться знання з фізіологічних та психологічних закономірностей розвитку особистості, вміти налагодити контакт з аудиторією та доступно подавати інформацію, а також мати неабияку оригінальність. Ігромайстер має бути організованим та уважним, вміти справлятися зі стресом та поважати думку інших. Ви станете педагогом майбутнього, де класна кімната чи аудиторія перетвориться на паралельну ігрову реальність, і де на уроках не буде місця для нудних монотонних лекцій. В той самий час, ви бачитимете результати своєї роботи, працюватимете в атмосфері дружелюбності та відкритості, і станете для своїх учнів справжнім другом та наставником.
Що потрібно вміти
Настав час спробувати себе у ролі ігромайстра! Пропонуємо вам спробувати свої сили в педагогіці та проведенні навчальних ігор і влаштувати гру для своїх знайомих або близьких.
Уявіть, що перед вами – учні або студенти, яким треба вивчити новий матеріал за допомогою ігрової реальності. Оберіть тему, якою ви цікавитеся та з якої знаєтеся – це може бути абсолютно будь-яка цікава вам галузь, від кулінарії до сучасних технологій. Далі оберіть гру, за допомогою якою ви хочете провести свій урок: можете рольову чи сюжетну гру, де кожен має стати певним персонажем, гру на створення чогось, як-от пазли чи створення конструкцій; можете застосувати технології та провести гру за допомогою смартфонів; якщо вам до душі командні ігри на логіку, введіть у свій урок методи асоціацій, вгадування тощо. В кінці уроку дайте учням домашнє завдання, виконання якого закріпило би матеріал, та поставте учню кожному оцінку.
Після проведення гри складіть невеликий звіт на 10-15 речень, де вкажіть результати проведення уроку. Не забудьте також описати свої власні враження від уроку: чи сподобалася вам така форма навчання, чи підійшла обрана вами гра для викладення матеріалу, як учні реагували на запропоновані вами завдання тощо. Ваш звіт може бути як у формі твору чи конспекту, так і описаним по пунктах.
Головне у виконанні цього домашнього завдання – не соромитися та креативити! Навіть якщо ваш урок пройде не за заздалегідь складеним планом, опишіть свої враження та рекомендації. Уявіть, що ви дійсно знаходиться у навчальному закладі, і пам’ятайте, що головне – спробувати себе в ролі педагога та попрактикувати свої вміння управляти аудиторією.
Про курс «54 професії ХХІ століття» та всі розділи.
Колода карт «54 професії ХХІ століття» — практичний сувенір з ефектом профорієнтації.