Не думав, що розпочну рік з чогось такого «зубодробильного» і геть для себе нового. Та от вирішив не відкладати і щойно почув про такий напрямок як GameFi, вирішив для початку хоча б читнути Вікіпедію. Стаття по духу мені викликала асоціації з детективним трилером. І так як україномовної версії не Вікі нема, то хай тут полежить мій вільний переклад. Оригінал, якшошо, тут: Blockchain game.
Криптогра
Криптогра (гра з блокчейном) – відеогра, яка включає елементи, що використовують технології блокчейна на основі криптографії. Елементи блокчейна в цих іграх найчастіше засновані на використанні криптовалюти або невзаємозамінних токенів (NFT), які гравці можуть купувати, продавати або обмінюватись з іншими гравцями, при цьому видавець гри бере комісію з кожної транзакції як форму монетизації.
Підмножина цих ігор також відома як ігри «грай, щоб заробити», тому що вони включають системи, які дозволяють гравцям заробляти криптовалюту в процесі гри. У той час як ігри з блокчейном доступні з 2017 року, такі ігри привернули увагу індустрії відеоігор лише з 2021 року, коли кілька AAA-видавців (тріпл-ей: категорія студій, що розробляють та випускають високобюджетні ігри) висловили намір вивчити їх потенціал.
Концепція
Технології блокчейна, такі як криптовалюти та NFT, є потенційними шляхами монетизації відеоігор. Багато ігор з онлайн-сервісами пропонують внутрішньоігрові параметри, такі як скіни персонажів або інші внутрішньоігрові предмети, які гравці можуть заробляти (отримувати) та обмінювати з іншими гравцями, використовуючи внутрішньоігрову валюту. Деякі ігри також дозволяють торгувати віртуальними предметами з використанням реальної валюти, але це не в усіх країнах законно, особливо там, де відеоігри вважаються аналогами азартних ігор.
Ігри з блокчейном, зазвичай, дозволяють гравцям обмінювати внутрішньоігрові предмети на криптовалюту, яку потім можна обміняти на гроші, що дозволяє обійти деякі перешкоди, пов’язані з сірими ринками, через відстеження блокчейну.
Історія
Першою відомою грою, яка використовує технології блокчейну, була CryptoKitties, запущена Axiom Zen у листопаді 2017 року для персональних комп’ютерів. Гравець купував NFT за криптовалюту Ethereum, кожна NFT складалася з віртуального вихованця, якого гравець міг схрещувати з іншими, щоб створити потомство з комбінованими рисами як нові NFT. Гра потрапила до заголовків газет у грудні 2017 року, коли один віртуальний вихованець був проданий більш ніж за 100 000 доларів США. CryptoKitties також виявили проблеми з масштабованістю для ігор на Ethereum, коли невдовзі після запуску він створив значне перевантаження в мережі, при цьому приблизно 30% всіх транзакцій Ethereum на той час припадало саме на гру, а таке перевантаження затримувало транзакції.
The Sandbox – платформа, яка в 2018 році купила торгову марку однойменної гри 2012 року. Гравці могли створювати внутрішньоігрові предмети, використовуючи набори інструментів гри, а потім продавати їх іншим гравцям, використовуючи специфічну для гри криптовалюту.
Axie Infinity, випущена Sky Mavis у 2018 році, є прикладом гри «грай, щоб заробити», де гра спонукає гравців купувати, а потім покращувати NFT за допомогою внутрішньоігрових дій, які потім перепродаються іншим гравцям видавцем, а гравець отримує компенсацію за свою роботу. На Філіппінах, де гра була найбільш популярною, деякі гравці змогли заробити достатньо, щоб забезпечувати себе, граючи та беручи участь у фінансовій структурі гри. Однак після злому на початку 2022 року, внаслідок якого у видавця Axie Infinity було вкрадено понад 600 мільйонів доларів, кількість гравців у грі значно скоротилася, що вплинуло на економіку гри. Sky Mavis видалила згадки про «грай, щоб заробити» на своїх веб-сайтах і в маркетингу, оскільки вартість її токенів різко впала. Таким чином, він змінив термін «грати, щоб заробити» на «грати та заробляти».
До початку 2020-х років у відеоіграх із використанням блокчейну не було прориву. Такі ігри, як правило, зосереджувались на використанні блокчейну для спекуляцій замість традиційніших форм ігрового процесу, і це суттєво обмежує привабливість для більшості гравців. Такі ігри також становлять високий ризик для інвесторів, оскільки їх доходи важко спрогнозувати. Однак обмежений успіх деяких ігор, таких як Axie Infinity, під час пандемії COVID-19 і зростаючий корпоративний інтерес до контенту метавсесвіту знову підігріли інтерес до галузі GameFi — терміну, що описує перетин відеоігор та фінансів, які підтримуються блокчейном. До кінця 2021 кілька великих видавців, у тому числі Ubisoft, Electronic Arts, Take Two Interactive і Square Enix, заявили, що їхні компанії в майбутньому серйозно розглядатимуть ігри на основі блокчейна і NFT.
У жовтні 2021 року компанія Valve заборонила розміщувати ігри з блокчейном, у тому числі й ті, що використовують криптовалюту і NFT, у своєму сервісі цифрової вітрини Steam, який широко використовується для ігор на персональних комп’ютерах. Компанія заявила, що це продовження їхньої політики, яка забороняє ігри, що пропонують внутрішньоігрові предмети з реальною цінністю. Попередня історія Valve з азартними іграми, розглядалася як чинник, який вплинув на рішення про заборону ігор з блокчейном. Генеральний директор Valve Гейб Ньюелл (Gabe Newell) пояснив у пізнішому інтерв’ю, що, хоча він вважав технологію блокчейн законною, компанія відчувала, що на той час на ринку було надто багато несумлінних гравців, щоб допустити криптовалюту або NFT у Steam. Ньюелл сказав: «Способи його використання в даний час досить уривчасті. І як би хочеться триматися подалі від цього».
Журналісти та гравці позитивно відреагували на рішення Valve, оскільки ігри з блокчейном та NFT мають репутацію шахрайських серед більшості гравців на ПК, тоді як видавці та розробники блокчейн-ігор закликали Valve переглянути свою позицію. Epic Games, яка керує магазином Epic Games Store, конкуруючи зі Steam, заявила, що буде відкрита для прийняття ігор з блокчейном після відмови Valve.
У грудні 2021 року Ubisoft анонсувала програму Ubisoft Quartz, засновану на доказі участі криптовалюти Tezos, яка, за словами Ubisoft, була більш енергоефективною. Quartz дозволяє гравцям купувати та продавати «Digits» (цифри), які є елементами налаштування персонажа в грі. Служба була запущена з предметами в грі Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint. Того ж дня Ars Technica заявила, що «плани Ubisoft… не мають сенсу», оскільки система Quartz настільки глибоко контролюється Ubisoft, що проста звичайна внутрішня база даних досягла б того самого результату без накладних витрат на блокчейн. Користувачі критикували технологію, оскільки в умовах обслуговування Ubisoft зазначено, що компанія «не несе відповідальності» за претензії чи збитки, і усвідомлює, що блокчейн «може мати певні недоліки, які роблять їх можливими мішенями для конкретних загроз кібербезпеці», і відмовляється від «відповідальності» за ризики, пов’язані з використанням цієї нової технології». 9 грудня Ubisoft видалила рекламне відео на YouTube після негативної реакції глядачів і бомбардувань «дизлайками».
Французька профспілка Solidaires Informatique розкритикувала план Ubisoft щодо Quartz, заявивши, що технологія блокчейн «шкідлива, марна і не має майбутнього», і що це «марна, дорога, екологічно огидна технологія, яка нічого не приносить у відеоігри».
Після їх першого випуску обсяг торгівлі «Digits» протягом наступних тижнів був практично нульовим. Гравці, які використовували їх, скаржилися, що ніхто не бачив «Digits» під час багатокористувацьких ігрових сесій. Ubisoft випустила останню версію Digit for Ghost Recon Breakpoint 17 березня 2022 року та незабаром після цього припинила підтримку гри.
Пітер Моліне (Peter Molyneux) оголосив у грудні 2021 року, що його студія розробки 22cans запланувала бізнес-симулятор Legacy, який включатиме використання криптовалюти під назвою «LegacyCoin», заснованої на блокчейні Ethereum. До релізу спекулянти могли купувати внутрішньоігрові предмети як NFT, а продажі досягли 50 мільйонів доларів протягом кількох днів після оголошення Моліне.
У липні 2022 року Mojang Studios оголосила, що NFT не будуть дозволені в Minecraft, заявивши, що «спекулятивне ціноутворення та менталітет інвестицій навколо NFT відволікають увагу від гри та заохочують отримання прибутку, що, на нашу думку, не відповідає довгостроковій радості та успіху наших гравців».
У жовтні 2022 року Вілл Райт (Will Wright) повідомив, що його майбутня гра VoxVerse буде грою з підтримкою блокчейну. Функції блокчейну в грі були натхненні Райтом, який бачив, як гравці в The Sims створюють власні активи та роздають їх іншим. У VoxVerse гравці-творці зможуть створювати території, які інші гравці зможуть досліджувати та взаємодіяти з ними, а потім торгувати та продавати ці активи як.
Square Enix доклалась до підтримки ігор на блокчейні, маючи намір запровадити цю технологію в серію Final Fantasy, а також анонсувала новий IP під назвою Symbiogenesis, побудований на основі NFT. У звіті інвесторів за листопад 2022 року компанія заявила, що вважає технологію блокчейн критично важливою для свого зростання.
Прийняття та критика
Виконавчий директор Xbox Філ Спенсер (Phil Spencer) сказав щодо блокчейн-ігор, «що деякі розробки, які я бачу сьогодні, здаються більш експлуатаційними, ніж розважальними». Коли ігрова комунікаційна платформа Discord запропонувала можливу інтеграцію Ethereum у свій сервіс у листопаді 2021 року, користувачі розкритикували включення криптовалюти, і Discord відмовився, підтвердивши, що не має чітких планів щодо цього.
Розробник MMO Деміон Шуберт (Damion Schubert) стверджував, що більшість пропозицій для ігор з NFT також можна досягти без використання NFT і що варіанти, не пов’язані з NFT, було б легше реалізувати.
У листопаді 2021 року Роб Фехі (Rob Fahy) написав на Gameindustry.biz, що бізнес-модель «грай, щоб заробити» подібна до попередніх систем, які сприяли зростанню видобутку золота, що згодом змусило розробників перейти до продажу «золота» гравцям безпосередньо в реальній валюті. Він стверджує, що бізнес-модель потенційно може повторно запровадити штучний дефіцит внутрішньоігрової валюти та ігрових предметів або персонажів, і що ігрові ринки, ймовірно, матимуть платіжну систему, де розробник гри отримує свою частку, коли гравці продають ринковий предмет один одному.
У грудні 2021 року GSC Game World оголосила про намір включити NFT у склад S.T.A.L.K.E.R. 2, але через скарги гравців через день вони оголосили, що більше не будуть використовувати NFT у грі.
У грудні 2021 року під час The Game Awards Йозеф Фарес (Josef Fares), режисер гри It Takes Two, заявив, що він радше отримає «постріл у коліно», ніж включить NFT у будь-яку зі своїх ігор.
Ігровий журналіст Джейсон Шрайер (Jason Schreier) охарактеризував модель блокчейна «грай, щоб заробити» як піраміду. Конкуруючі розробники ігор «крок, щоб заробити» — фітнес-ігор, які винагороджують криптовалютою за ходьбу — поспішили звинуватити один одного в схемах Понці (схема, коли дохід попереднім учасникам виплачується за рахунок наступних), водночас докладаючи зусиль до «вирішення своєї проблеми Понзіноміки». Один розробник, StepN, визнав, що ігри «грай, щоб заробити» вимагають постійного припливу нових гравців, інакше їхня економіка токенів зазнає краху.
У щорічному звіті Game Developers Conference за 2022 рік зазначено, що 70% опитаних розробників сказали, що їхні студії не цікавляться NFT, тоді як 28% сказали, що вони дуже або певною мірою зацікавлені в них, і лише 1% сказав, що вони інтегрують їх у свої ігри. Крім того, 72% розробників сказали, що їх не цікавить криптовалюта як платіжний інструмент для ігор, тоді як 27% сказали, що вони дуже чи певною мірою зацікавлені, і лише 1% сказав, що вони вже це роблять.Новорічний лист Square Enix, у якому висловлювалася зацікавленість у NFT у відеоіграх, викликав різку негативну реакцію з боку шанувальників, і багато хто також висловив незадоволення до порівняння в листі гравців «грати, щоб розважатися» та гравців «грати, щоб робити внески».
P.S. Загалом, виглядає як зав’язка чогось або дуже цікавого та перспективного або чергової бульбашки яка швидко здується. Будемо поспостерігати…
Щоб не пропустити навіть отаке, підписуйтесь на телеграм-канал GameIt.