Контекст
Фантасти вже давно використовують у своїх творах тему паралельних та віртуальних світів, які співіснують разом із нашим. Однак, науковці та технологи змогли перенести сміливу ідею віртуальних вимірів на практику та запропонувати цілком реальне рішення: входити до віртуальної або доповненої реальності за допомогою сучасних технологій. Віртуальна реальність – це створений технічними засобами окремий світ, що передається людині через зір, нюх, слух тощо, і який імітує реальність через синтез віртуальних властивостей в реальному часі.
Найпоширенішими засобами занурення у віртуальну реальність є спеціальні шоломи та окуляри, які одягаються на голову людини. Прикріплені до корпусу гіроскоп та акселерометр слідкують за рухами голови та передають дані до системи, яка змінює картинку на 3D-дисплеї. Однак така технологія – тільки початок, і вже зовсім скоро ми зможемо користуватися новими інноваціями: подорожувати, не виходячи із дому, відвідувати лікаря в віртуальних медичних закладах, навчатися та працювати тощо.
Мортон Хейліг ще в 1962 році створив перший у світі віртуальний стимулятор «Сенсорама», однак його винахід не викликав захвату в інвесторів і вченому довелося призупинити розробки – апарат нагадував величезний ігровий автомат і мав доволі обмежений функціонал. Сьогодні ж ситуація діаметрально протилежна: технології віртуальної та доповненої реальності показали безпрецедентне зростання в 2020 році. Комерційне використання цих технологій значно підвищилося після початку пандемії коронавірусу завдяки таки лідерам ринку як Microsoft, Apple, Google, Facebook та Amazon.Згідно даних AR Insider, світовий ринок VR-технологій вже нараховує 58,9 млн користувачів, і цей ринок продовжує зростати. Research and Markets у своїй доповіді оцінили зростання глобальних витрат на імерсивні технології до 1,274,4 млрд доларів при середньому темпі зростання 42,9% на рік, і це показує, що доповнена та віртуальна реальність гратимуть ключову роль у нашому житті в майбутньому. За прогнозами дослідників, обсяг світового ринку технологій доповненої реальності до 2026 року буде вимірюватися 85,47 млрд доларів. Ринок технологій VR шукає нових спеціалістів: програмістів, інженерів, розробників, проектувальників, однак наразі таких спеціалістів все ще дуже мало. Займатися розробкою та проектуванням світів віртуальної та доповненої реальності для ігор, медицини, туризму, розваг тощо буде спеціальний інженер – проектувальник та програміст, який зробить віртуальний світ максимально наповненим та функціональним.
Що потрібно знати
Інженер віртуальної та доповненої реальності займатиметься архітектурою та керуванням світів доповненої та віртуальної реальності. Цей спеціаліст є частиною команди зі створення віртуальних світів та відповідає за якість та технічність: створення контенту VR та AR, баланс між інтерактивністю та входженням у віртуальну реальність, побудову компонентів віртуальної реальності, визначення їх функцій, створення програмної архітектури та екосистеми VR-проектів, введення у віртуальний світ технологічних інновацій, тестування проекту тощо. Такий інженер продумує штучний світ у всіх деталях, від живих істот та будівель до звуків та запахів, а також продумує їх технічну складову.
Інженер віртуальної та доповненої реальності зможе працювати в дизайн-студіях VR, технологічних корпораціях, брати участь у створенні нових програм для VR та AR (відеоігр, додатків, програм), а також зможе працювати окремо як розробник власних авторських проектів для VR та AR.
Що потрібно вміти
Оскільки сфера технологій віртуальної та доповненої реальності поки що тільки розвивається, спеціальних освітніх програм у вищих навчальних закладах України чи Європи для входження у професію немає. Однак, ви можете отримати освіту з інформаційних технологій, дизайну, програмування штучного інтелекту або суміжних спеціальностей. Наприклад, ви можете отримати диплом бакалавра з комп’ютерних наук або інженерії програмного забезпечення в Університеті штучного інтелекту та цифровізації (м. Київ), а пізніше підвищувати кваліфікацію за допомогою англомовних онлайн-курсів та програм. Також базову освіту з ІТ та програмування ви можете отримати в Київському політехнічному інституті, Одеській політехніці, Львівському національному університеті ім. Франка, Національному авіаційному університеті тощо.
Онлайн-курсів та програм зі створення віртуальних світів існує дуже багато: дизайн розробки віртуальних світів для мобільних додатків на платформі Coursera, введення в доповнену реальність на ARCode, підписка на щоденну розсилку завдань AR та VR від GeekForge, VFX та основи теорії віртуальної реальності на Skillshare, керівництво з індустрії віртуальної реальності на Amazon тощо. Брати участь у цих курсах та програмах ви можете навіть без спеціальної освіти, і великим плюсом для вас стане знання англійської мови – сфера віртуальної реальності наразі найбільш динамічно розвивається в США, тому саме там роблять найбільше навчального контенту. Ви можете почати з відеокурсів та щоденних завдань від GeekForge, і в процесі визначити, чи подобається вам такий професійний шлях.
Аби стати першокласним інженером світів віртуальної та доповненої реальності, вам знабляться креативність, багата уява та зацікавлення в сучасних технологіях. Ви щодня працюватимете зі штучним інтелектом, тому технічний склад розуму та вміння аналізувати велику кількість даних будуть обов’язковими професійними якостями. Оскільки створення віртуальних світів – це командна робота декількох спеціалістів, великим плюсом стануть орієнтованість на результат, відповідальність та вміння працювати в колективі, залишаючись самостійним.
Додатково по спеціальності:
Про курс «54 професії ХХІ століття» та всі розділи.
Колода карт «54 професії ХХІ століття» — практичний сувенір з ефектом профорієнтації.